jenniferfolkesson.blogg.se

Musik Religion Kärlek Inspiration Studier Drömmar Kaffe Ilska Erfarenheter Glädje Böcker Livet Spel Svartsjuka Konst Inredning Tatueringar Vänner Djur Film DIY Familj Dreadlocks Utveckling Mystik Döden Stil Frustration Lycka Symbolism Ytligheter Fantasi Kropp och Själ

Tjusningen med honung

2013-04-09 Skönhet

Jag kände att jag måste dela med mig av denna härliga erfarenhet :) Jag måste erkänna att jag är något skeptisk mot huskurer men denna gång blev jag snabbt motbevisad! Det handlar om honung, och hur denna kladdiga sockerlösning har gett mig hopp om en frisk och fin hy. Efter redan ett par dagar så började mina acne-ärr blekna och uppkomsten av finnar, pormaskar och torra fläckar minskade. Jag har gjort min läxa och kollat upp vetenskapen bakom det hela! 

 
Varför honung?

Naturlig honung innehåller många egenskaper som kan spela en viktig roll i kampen mot akne. En sådan egenskap är att när honungen blandas med vatten det ger väteperoxid, vilket är milt antiseptiskt. Detta kan hjälpa att döda de bakterier som orsakar acne, och även förhindra framtida utslag. Honung innehåller även glukonsyra. Det kan låta lite läskigt men glukonsyra är väldigt milt och helt säkert att använda på huden. Detta exfolierar huden och hjälper att ta bort döda hudceller. Honungen innehåller även hydroxisyror som stimulerar produktionen av kollagen, vilket hjälper hudens elasticitet. Honungens aminosyror får huden att hålla inne mer nödvändig fukt.
 
 
Vilken honung ska man använda?

När man ska använda honung på huden så bör man leta efter rå eller naturlig honung, helst ekologisk! Detta är viktigt eftersom obearbetad honung inte har behandlats av en massa kemikalier och bekämningsmedel. I vissa sällsynta fall så kan honung ge allergiska reaktioner, så prova lite försiktigt först på en annan kroppsdel.

Hur använder man honungen?

Tvätta först ansiktet med vatten utan tvål!
Tvätta sedan händerna noggrant.
Värm sedan honungen i händerna, detta underlättar appliceringen eftersom honung är väldigt kladdigt.
Applicera sedan honungen i hela ansiktet, eller på problemområdet och låt sitta i 15-20 minuter.
Skölj försiktigt med rent varmt vatten och låt lufttorka för bästa effekt.

Detta kan upprepas varje dag i ett par veckor :) Om du mot förmodan skulle få en allergisk reaktion så tvätta genast bort honungen med varmt vatten.

Jag tänker njuta av en friskare och finare hy, tack vare denna billiga, effektiva och ekologiska hudvård :) Rekommenderas till alla! 

Skriv en kommentar